Cingo

Jambalaya hos Haninge Jazz, Kulturhuset i Handen, 2019-09-12

Haninge Jazzcafé, i samarbete med ABF och Haninge kommun,
bjöd på trygg jazz av äldre årgång
torsdagen den 12 september 2019 klockan 19:30 under benämningen "Jambalaya".

Inte så värst fullt i bänkraderna, mest "gråryggar". De unga lyser med sin frånvaro i dessa sammanhang trots rabatterat pris för dem under 30 år. Utskänkning av vin och öl till hugade i pausen i Damernas Bar ute i foajen.

I mitt tycke lite onödigt lång paus med utskänkningen, lottförsäljning och lottdragning (CD-skivor som pris). Men det ingår i "spelreglerna" för jazzklubben.

Jag hann sitta av 15 nummer plus lite till, innan jag måste ta pendeln till Nynäshamn för att komma hem i någorlunda vettig tid. Skulle upp tidigt på fredagen. Dessutom är det entimmestrafik på pendeln till Nynäs sent på kvällen. Stannar man hela konserten ut får man gå och drälla i Handen i 45 minuter eller mer, och det är inte någon höjdare precis.

Kvällens uppställning:
Kvintett:
Erik Persson - altsax (as), tenorsax (ts), voc2)
Kjell Berggren - flygel (p), voc1
Mikael Selander - elförstärkt orkestergitarr (g)
Bo Juhlin - el-förstärkt kontrabas (b), sousafon (tuba)
Krister Olsson - trummor (dr), voc3

Åtminstone två av herrarna, Erik och Krister, har ett förflutet i "Kustbandet" och verkar också dela på kapellmästarskapet. Gruppen har hållit samman i minst 20 år vid det här laget.

Kvällens program:
01. Autumn Leaves (inklusive versen) (Josef Kosma), (medium), as-intro, melodi: g, solon: p, as
02. Höstdrömmar (?), (medium up), melodi: as, solon: g, p, as
03. Rosetta (Earl Hines), (medium up), as-intro, melodi: voc1/p, solon: ts, g, p
04. I See You In My Dreams (inklusive versen) (Isham Jones), (medium), (tuba i.st.f b), melodi: as/voc1, solon: tuba, p, g, as
05. Jambalaya (?), (medium up), melodi: dr/as + voc3, solon: g, p, as
06. Gee Baby Ain´t I Good To You (?), (slow blues ballad), melodi: as/voc1, solon: as, g, as, p
07. Sandu (Clifford Brown), (medium), melodi: ts/g, solon: g, ts, p
08. Petite Fleur (Sidney Bechet), (medium slow), melodi: as, solo: as
09. Letia (mazurka från Martinique i 6/8) (?), (medium up), melodi: as, solon: g, p, as
Paus
10. Route 66 (inklusive versen) (Ray Charles), (medium up), ts-intro, melodi: voc1/ts, solon: g, ts,p
11. Riccardo´s Bossa (?), (medium up), melodi: ts, solon: p, g, ts
12. The Nearness of You (inklusive versen) (Hoagy Carmichael), (medium slow), as-intro, melodi: voc2, solon: g, p, as
13. Lion for Lions (Gerry Mulligan), (medium up), melodi: as/g, solon: g, p, as
14. Tell the World Abaout You (Ray Charles), (medium up), melodi: voc1/p/as, solon: as, g, p
15. Dark Eyes (Trad.), (slow / fast), melodi: as/tuba, solon: as, g, tuba
16. Georgia On My Mind (Hoagy Carmichael), (slow), melodi: tuba, solon: ...
.
.
.
.
Extranummer
(?)

Det här är ett synnerligen habilt gäng med lång erfarenhet av den mer traditionella jazzen. Extra kul är det med bastuban (sousafonen). Herrarna visar en viss förkärlek för alster av Hoagy Carmichael och Ray Charles och gillar att ta fram låtarnas verser, vilket är ovanligt i jazzsammanhang. Stilmässigt tar de sig fram till jazzens 1950-tal och det modernaste man gav sig på var väl "Sandu", dock inte direkt övertygande.

Jag tyckte nog bäst om Eriks tenorsax-spel. Altsax är ett lurigt instrument och bli ofta för gnälligt i mina öron. Erik har en tendens åt det hållet, tycker jag.
Annars spetsade jag öronen lite extra när Mikael hade solo.
Kristers trumspel är mycket drivande och svängigt på ett jazzklassiskt vis. Han har highhat i sin uppsättning, men använder den inte direkt på ett modernt sätt. Hans spelstil tycks gå tillbaka på typ Baby Dodds, dvs han använder sig huvudsakligen av sina olika trummor och sina många cymbaler.
Om Kjell och Bo kan man bara säga att de utan vank effektivt fullgjorde sin del av kvällens svängfest.

Så var det med detta.
2019-09-16, 23:28


Svängigt och kul på gammalt hederligt vis.


| Startsidan |

©2019 Ingemar Carleman | Utgåva 67:19 | 2019-09-16