Cingo

Marina Osk Kvartett hos JIN, Flötet, Hamnen i Nynäshamn, 2019-06-26

Jazz i Nynäshamn, i samarbete med Nynäshamns kommun och Region Stockholm (Landstinget), bjöd på kanonfin kvartett-jazz, med mycket skickliga unga musiker från Musikhögskolan i Stockholm, mellan klockan 18:00 och 20:00.

Det var lite si och så med vädret denna afton. När jag gick ner till Restaurang Flötet vid 17-tiden regnade det ordentligt. Det var väl därför det var klent med publik. Efter första set bara 12 personer på Flötets veranda, och just ingen publik alls på själva Havstrappan eller på gångvägen utanför Flötet. Dock en del middagsgäster inne i själva restaurangen. Kanske ett 20-tal. Men där inne hörde man garanterat inte musiken i den omfattningen som den var värd.

Normalt utförs "Jazz på Havstrappan" i den fyrkant utan tak som ligger emellan Restaurangerna Kroken och Flötet. Alternativet denna afton var antingen att ställa in eller flytta in musikerna under tak och in på Flötets veranda. Krögaren gick med på det och begivenheten kunde genomföras enligt plan.

För mig personligen är det självklart att man alltid bör spela under tak. Ljudbilden blir klart bättre då. Under öppen himmel blir det sällan bra, varken för musiker eller publik. Så egentligen var det absolut optimala förutsättningar denna kväll. Bra ljud och formidabel musik, kammarjazz i högsta potens.

Kvällens uppställning:
Marina Osk - sång, scat, komposition
Erik Tengholm - trumpet, sordiner
Mikael Mani Asmundsson - el-gitarr
Johan Tengholm - kontrabas

Marina var absolut en upplevelse att höra. Mycket tonsäker och svängig. Hon sjöng mest på engelska, men också på sitt eget tungomål, isländska, i några av sina egna kompositioner/sånger. Alla genomgående mycket bra och intressanta låtar (nr 4, 8 och 10). Hon påminde mig om en ung Alice Babs i sitt uttryck med långt driven förmåga till innehållsrik scat-sång. Fortsätter hon så här kommer den här tjejen att gå långt, både som vokalist och kompositör. Hennes anda vilade också helt klart över låtarnas upplägg och genomförande. Skulle tro att även arrangering är något som ligger väl till för henne. - Bara att hålla ögon och öron öppna för denna unga dam framöver!

Erik var också definitivt en intressant bekantskap. Bra ton, välfraserad och med intelligent användning av olika sordiner (nedan = stp). I sina solon är han mycket välstrukturerad och rolig att lyssna på. När jag hörde hans väl artikulerade inpass i växelverkan med Marinas sång eller scat, kom jag osökt och tänka på de klassiska och stilbildande 30-tals-inspelningarna med Billie Holiday (voc) och Buck Clayton (tp) i huvudrollerna.

Mikael stod gediget för det harmoniska underlaget. Hans solon är fortfarande lite spretiga, svåra att följa och schablonmässiga. Vill han framöver hävda sig som intressant gitarrist, har han nog rätt lång väg att vandra. Det finns ju så in i vassen många duktiga gitarrister nu för tiden!

Utan Johans flyhänta och svängiga spel på kontrabasen, hade det nog inte den här kvartetten låtit så bra som den gjorde. I sådana här sammanhang är ju basen mycket viktig, särskilt när man inte har med några trummor. Så ett tungt ansvar vilade på just Johan och han levde verkligen upp till det.

Kvällens program:
01. But Not For Me - solon: tp, scat, g, b (medium)
02. Polka Dots and Moonbeams - solon: stp, g (medium slow)
03. You Be So Nice To Come Home To (Cole Porter) - solon: scat, g (medium up)
04. Samtal med Solen (?) (Marina Osk, isländsk text) - solon: scat, g, stp (medium bossa)
05. Come Rain or Come Shine - solon: tp, g, b (medium slow)
06. I Can´t Give You Anything But Love - intro: tp - solon: tp, g, scat
Paus
07. East of the Sun, West of the Moon - solon: tp, scat, g, b (medium)
08. Happy Sunshine Beam (?) (Marina Osk, engelsk text) - solon: tp, g (slow)
09. Yardbird Suite (Charlie Parker) - solo: scat/tp/change, g, b (medium up)
10. Ensam (?) (Marina Osk, isländsk text) - intro: stp/voc - solon: stp (cup), g (medium slow)
11. I Don´t Know What Time It Was - intro: g - solon: g, stp, b (medium)
12. Hey Love (?) (Marina Osk, engelsk text) - intro: tp - solon: tp, g (medium)
13. Take the 'A' Train (Billy Strayhorn) - intro: g/b - solo: scat, tp, g, b (fast)

Så var det med detta.
2019-06-27, 02:05


Absolut professionellt och mycket väl genomfört.


| Startsidan |

©2019 Ingemar Carleman | Utgåva 67:19 | 2019-06-27