Cingo

Trite Trio hos JIN, Flötet, Hamnen i Nynäshamn, 2019-07-03

Jazz i Nynäshamn, i samarbete med Nynäshamns kommun och Region Stockholm (Landstinget), bjöd på intressant trio-jazz, med skickliga unga musiker från Musikhögskolan i Stockholm, mellan klockan 18:00 och 20:00.

Det var lite si och så med vädret också denna afton. Kanske i svalaste laget för att spela under bar himmel. Under andra set var det definitiv under 17 grader, som borde vara den undre gränsen för utomhusspelningar av det här slaget.
Dock inget regn, även om ett och annat hotfullt moln drog förbi över hamnen från väster till öster. Lite bättre med publik denna afton jämfört med förra gången (26/6). Efter första set ca 20 personer på Flötets veranda. På andra sidan gångvägen bara ett fåtal och inne i Flötet ett tiotal middagsgäster.

Normalt utförs "Jazz på Havstrappan" i den fyrkant utan tak som ligger emellan Restaurangerna Kroken och Flötet. Ingen idealisk spelplats precis. Men jazzklubben har valt detta alternativ för att (förhoppningsvis) musiken gratis skall nå en bredare publik på gångvägen, Flötets uteplats på andra sidan gångvägen och själva "Havstrappan".

För mig personligen är det självklart att man alltid bör spela under tak. Ljudbilden blir klart bättre då. Under bar himmel blir det sällan bra, varken för musiker eller publik. Och en del av kvällens musicerande försvann också upp i det blå, knappast till måsarnas glädje.

Trite Trio, där 'trite' betyder sliten eller nött, underförstått en vanlig och ofta använd variant av jazztrio innehållande tenorsax, bas och trummor, en variant som kräver en hel del av de medverkande musikerna för att bli bra.

Kvällens uppställning:
Trite Trio:
Björn Bäckström - tenorsax, komposition
Uno Dvärby - kontrabas, komposition
Jakob Bylund - trummor

Kvällens program:
01. Harly (?) (medium)
02. Days of Wine and Roses (medium up)
03. Ola B (?) (Bäckström)
04. Broadway (medium up / fast)
05. Båten i Karlstad (Bäckström) (slow)
06. Charmane (medium)
07. St. Thomas (Rollins) (medium up)
Paus
08. Cherokee (medium up / fast)
09. Wellcome Back (Bäckström) (medium swing)
10. Green Boat (?) (slow)
11. Thread Lightly (Bäckström) (fast)
12. Samma dag som i går (Dvärby) (slow blues)
13. In a Mellow Tone (Ellington) (medium)
14. Dortmund Express (Bäckström) (medium up)

När jag först började lyssna på Björn får hans fylliga tenorsax-ton mig att associera till Zoot Sims särskilt i tema-presentationerna. I Björns solon däremot spretar det fortfarande och han når definitivt inte upp till Zoots svängiga flöde och rikedom på ideer.
När kvällen lider blir det mer och mer uppenbart att påverkan från Sonny Rollins gör sig påmind med burlesk humor i Björns egna mycket hörvärda kompositioner.

Unos basspel är helt OK och drivande. Hans stråkspel i den egna hörvärda kompositionen (nr 12) intressant och omväxlande.

Jakobs trumspel är också helt OK. En aning fyrkantigt kanske, men bitvis svänger det om honom och i chase-korusen sitter inpassen perfekt.

Att spela i den här typen av jazz-trio är kanske det svåraste man kan ge sig på. Det kräver en enorm lyhördhet, stor skicklighet och samspelthet för att uppnå den där särskilda intensiteten som gör det intressant att lyssna på. Det ställer också stora krav på lyssnaren.
Bitvis lyckas de här musikanterna riktigt bra, men de har klart en lång väg att vandra innan de uttömt den här musikformens möjligheter.

För min del var det ingalunda spilld tid. Särskilt uppskattar jag att trion varvade med kända standardmelodier (nr 2, 4, 6, 7, 8 och 13), vilket gjorde det möjligt att "kalibrera" lyssnandet, vilket i sin tur säkerställde att dessa musiker definitivt kan sina saker och vilar tryggt i den gängse jazztraditionen.

Av det ivriga surrandet i publiken (bakom min rygg; jag satt längt fram) kan man dra den slutsatsen att trion inte nådde fram med sin musik till värst många, vilket förstås är tråkigt och beklagligt.

Så var det med detta.
2019-07-04, 00:19


Klart intressant och begåvat.


| Startsidan |

©2019 Ingemar Carleman | Utgåva 67:19 | 2019-07-04