Cingo

Jesper Söderqvist hos JIN, Flötet, Hamnen i Nynäshamn, 2019-07-10

Jazz i Nynäshamn, i samarbete med Nynäshamns kommun och Region Stockholm (Landstinget), bjöd på välformulerad kvartett-jazz, med skickliga unga musiker från bl.a. Musikhögskolan i Stockholm, mellan klockan 18:00 och 20:00.

Nu vet jag inte om man fortfarande kan räknas som 'ungdom' om man är så där mellan 21 och 30 år gammal. De unga människorna nu för tiden blir ju klara med sina utbildningar allt senare i livet.

Normalt utförs "Jazz på Havstrappan" i den fyrkant utan tak som ligger emellan Restaurangerna Kroken och Flötet. Ingen idealisk spelplats precis. Men jazzklubben har valt detta alternativ för att (förhoppningsvis) musiken gratis skall nå en bredare publik på gångvägen, Flötets uteplats på andra sidan gångvägen och själva "Havstrappan". Att sitta på Flötets veranda, äta och dricka, är rätt dyrt om man vill göra rätt för sig.

Den här dagen var det kanonväder och ingen blåst. Minst 22 grader i skuggan och mycket folk i rörelse i Hamnen, också inne på Flötes veranda och på uteplatsen på andra sidan gångvägen, där det var i stort sett spikat. Rätt mycket folk som också stannade och lyssnade på själva gångvägen.

Bra driv och bra låtar rakt igenom hela begivenheten.
Dock inga orginalkompositioner. Och inte mindre än tre låtar i 3/4-takt, vilket är lite ovanligt i dessa sammanhang.

Kvällens uppställning:
Jesper Söderqvist Kvartett:
Linn Myrenberg - sång, scat
Jesper Söderqvist - vibrafon
Alexander Capasso - kontrabas
Karl-William Coleman - trummor

Kvällens program:
01. If I Were a Bell (Loecher) (medium up)
02. Willow Weep For Me (slow)
03. I Love You (?) (medium up)
04. Nu är det gott att leva (Adolfsson) (medium, 3/4)
05. Social Call (Gigi Gryce) (medium up)
Paus
06. Merlin (Bill Evans) (medium), trio-låt utan sång
07. Bluesette (Thielemanns) (medium, 3/4), svensk text (Wollgers)
08. Like Someone In Love (Heuser) (medium upp)
09. Att angöra en brygga (Fernlöf) (medium slow, 3/4), svensk text
10. Them Their Eyes (medium latin/swing)
11. Good Morning Harley (slow)
Extranummer
12. It Could Happen To You (medium up)

'The Leading Lady' är förstås Linn. Hon sjunger både på svenska och engelska och tar solon (i alla låtar) med väldigt bra scat-sång och fin rytmkänsla som den drivna musiker hon alltså är. Men, i åtminstone mina öron, borde hon lära sig att texta betydligt bättre, både på svenska och engelska. Det är något med hennes språkanvändning som är lite otydligt/slarvigt, vilket jag också märkte när jag ställde en fråga till henne i pausen och hade svårt att uppfatta hennes svar.

Alexanders basspel är fantasirikt och drivande och Karl-Williams trumspel satte verkligen fart på hela anrättningen. De här två verkade fungera väldigt bra ihop. Båda är klara med sina utbildningar och är precis igång med att hitta sina platser i en ogin jazzvärld. Rena drömkompet!

Och Jesper själv då? Ja han är definitivt redan en mycket bra vibrafonist med härlig klanguppfattning och fint uppbyggda solon. Verkligen en hörvärd musiker, fortfarande i utbildning på Musikhögskolan.

Så var det med detta.
2019-07-10, 23:30


Klart intressant och begåvat.


| Startsidan |

©2019 Ingemar Carleman | Utgåva 67:19 | 2019-07-10