Cingo

Sisters of Jazz (duo, kvintett och sextett) hos JIN, Konstpoolen i Nynäshamn, 2019-12-04

Jazz i Nynäshamn, i samarbete med Konstpoolen,
bjöd på Sisters of Jazz med huvudsakligen danska jazzdamer
onsdagen den 4 december 2019 klockan 19:00
med duo-, kvintett- och sextett-konstellationer under ledning av Anna Pauline Andesson.
Underrubriken var "It´s all about the ladies" underförstått mer eller mindre bortglömda jazzladies, musiker så väl som kompositörer och textförfattare vars verk var stommen i kvällens musikaliska begivenhet.

Bra med folk i publiken denna afton på Konstpoolen (kanske rent av 90) och det behövs för att akustiken skall vara godtagbar i Konstpoolen.

Inklusive extranummer hann man med femton (17) välfyllda nummer. Lite extra kul var det med de tre väl genomförda duo-numren där kapellmästaren utmanade enskilda musiker i bandet (i tur och ordning tenorsaxen, basen och trombonen).

Kvällens uppställning:
Anna Pauline Andersson - (SE), sång (voc) o (scat), presentatör, arrangör, kapellmästare
Pernille Bévort - (DK), tenorsax (ts)
Lis Wessberg - (DK), trombon (tb, stb)
Marie Louise Schmidt - (DK), flygel (p)
Ida Hvid - (DK), elförstärkt kontrabas (b)
Maria Dahlin - (SE), trummor (dr)

Anna Pauline var som sagt presentatör, men för mig var det lite ovant med hennes skånska och ibland danska, så jag fick ta hjälp av JazzTV, där det finns en upptagning i två avdelningar med damerna i en videoinspelning från Cresendo i Norrköping 2018, för att rätt få kläm på vad de spelade i Nynäshamn 2019. Konserten i Norrköping var inte alls dålig, men damerna var flera strå vassare i Nynäshamn. Dock inte rakt av samma damer, det skilde på pianist, basist och saxofonist.

Kvällens program:
01. Walkin´ and Swingin´ (Mary Lou Williams), kvintett (medium up), intro: dr(vispar); melodi: ens; solon: ts, tb, p
02. He´s a Tramp (Peggy Lee, Sonny Burke), sextett (medium), intro: p; melodi: voc/ens; solon: b, scat/p
03. How High the Moon (text: Nancy Hamilton, musik: Morgan Lewis), sextett (slow - fast), with verse, intro: p; melodi: voc/p, voc/ens; solon: scat, ts, p, bop-ens
04. Gläns över sjö och strand (Alice Tegnér), arr.: A.P.Andersson, sextett (medium slow), intro: trio(p-b-dr); melodi: voc/ens; solon: ts, p
05. A Sunday Kind of Love (Barbara Belle, Anita Leonard, Stan Rhodes, Louis Prima), duo (voc-ts) (slow), intro: ts; melodi: voc/ts; solo: ts
06. In the Days of Our Love (text: Peggy Lee, musik: Marian McPartland), sextett (slow), intro: p/b; melodi: voc/ens; solo:p
07. I Love Being Here With You (Peggy Lee, Dave Barbour), sextett (medium up), melodi: voc/ens; solon: tb, p, ens, scat
08. I´ll Remember April (musik: Gene de Paul, text: Patricia Johnston), sextett (fast), intro: dr; melodi: voc/dr, p-trio, ens; solo: ts, voc/dr, dr
Paus
09. You Don´t Say (Melba Liston), kvintett (medium up), intro: dr; melodi: tb/ts; solon: ts, p, b, dr
10. Oriental Swing (Lil Hardin), sextett (medium up), intro: dr; melodi: stb (plunger), voc; solon: p, voc, b
11. Willow Weep For Me (Ann Ronell), sextett (medium), intro: b; melodi: voc; solon: scat, tb
12. I´ll Never Smile Again (Ruth Lowe), sextett (slow), melodi: voc; solo: ts
13. This Will Make You Laugh (Irene Higginbotham), duo (slow), intro: b; melodi: voc/b; solo: b
14. Fine and Dandy (Kay Swift), kvintett (fast), melodi: ens; solon: ts, p
15. My Journey To the Sky (Trad, inspirerad av Sister Rosetta Tharpe), duo (medium slow), intro: tb; melodi: tb/voc-scat; solo: tb
16. It´s a Good Day (Peggy Lee, Dave Barbour), sextett (slow - fast), with verse, intro: tb; melodi: voc/ens; solon: ens, scat, p
Extranummer
17. Kring julgranen (Alice Tegnér), arr.: A.P.Andersson, sextett (medium 3/4).

Av inspelningen från Norrköping 2018 framgår det att Anna Pauline står som arrangör av samtliga nummer ovan, inte bara de som jag särskilt uppgivet (låt 4 och 17). Som sångerska är hon väldigt bra och får till det fint även i sin scat-sång. Peggy Lee är defintivt en av hennes jazzhjältar och då ställs det krav på textningen, vilket hon kanske inte riktigt lever upp till ännu. Hon är riktigt bra på publikkontakt.

Alla i bandet gjorde jättefina insatser. Särskilt kul tycker jag det var att lyssna på Lis Wessbergs trombonspel och Maria Dahlins trumspel. Fortsätter gänget att utvecklas i den takt som det verkar genom att jämföra framträdandena i Norrköping 2018 och Nynäshamn 2019, så är de snart "världsberömda", åtminstone i Norden.

Så var det med detta.
2019-12-16, 01:10


Damerna överraskade verkligen!


| Startsidan |

©2019 Ingemar Carleman | Utgåva 67:19 | 2019-12-16